Start Fotocursussen met Praktijk en Mentorgroep Fotografie

Hoi allemaal!

Hierbij nog de beste wensen voor 2024. Veel licht en schoonheid toegewenst!

Hier wat nieuwtjes en een update van de te starten cursussen:

  • Frans Hals  – overzichtstentoonstelling vanaf 16 februari in het Rijksmuseum in Amsterdam
  • Mentorgroep de FotoVisie Groep, start 5 februari (9 lessen verdeeld over het jaar) in Haarlem
  • Start Basiscursus Fotografie op 2 maart in Amsterdam
  • Start Storytelling Fotografie (Verdiepingscursus) 6 april in Amsterdam

Vanaf 16 februari 2024: Frans Hals tentoonstelling in het Rijksmuseum in Amsterdam

Wat is er nu zo bijzonder aan Frans Hals?
Daar is veel over te zeggen. Laat ik beginnen met mijn eigen ervaring.

Vroeger, als ik de schutterszaal van het Frans Hals Museum betrad,  vond ik die schutters maar een stelletje ouwe kerels bij elkaar.
Ook zo protserig allemaal, het sprak me totaal niet aan.

Pas toen ik meer over de 16e en 17e eeuw las, begon ik de achtergrond van deze werken te begrijpen.
Schutters fungeerden als politie en soldaten als er wat aan de knikker was in de stad. Verdediging was nog (lang) niet landelijk geregeld.
Een keer in de drie jaar werden er nieuwe officieren en onderofficieren benoemd door het gemeentebestuur.
De aftredende groep liet zichzelf dan schilderen.
In feestkleding. Ja, heel protserig allemaal, want je moest zo rijk en belangrijk mogelijk overkomen.
Ach, is er iets veranderd tegenwoordig?

De schilderijen zelf nam ik een beetje voor lief aan. Ik vond het nogal gewoon dat iemand dat allemaal kan schilderen. Op gegeven moment is mijn blik gekanteld.

Pas als je gaat kijken zie je meer….

Als ik de vraag stel aan de kijkers “wat gebeurt hier volgens jou”, gaat men echt met een eigen blik kijken.
Het overkomt me nog steeds dat mijn cursisten dingen zien die ik zelf eerder niet zag.
Gezamenlijk ontdek je het schilderij.

Het werk “Vergadering van de officieren en onderofficieren van de Cluveniersschutterij” uit 1633 van Frans Hals leent zich goed voor de vraag “wat gebeurt hier?”.
In plaats van een statische groepsfoto maakt Frans Hals er een dynamische gebeurtenis van.

Hoe komt Frans Hals nu aan het idee om een vergadering te schilderen?
Voordat de vergadering werd geschilderd, hield men vaak feestmalen ter afscheid van de Schutters.
Zo’n feestmaal was dan ook het onderwerp voor het schilderij.
Die feesten liepen op gegeven moment dermate uit de hand dat ze werden verboden door de gemeente.
Het staat natuurlijk niet professioneel dat de Schutters er zelf een zootje van maakten.

Een nieuw concept

Toen moest Frans Hals een andere voorstelling verzinnen om mee te werken.
Hij zal wel behoorlijk hebben gepiekerd. Misschien heeft ie wel gebrainstormd met allerlei mensen. Ze zijn toen uitgekomen op de vergadering.
Goed idee, het staat behoorlijk serieus zo’n vergadering!
Wel moet je als kunstenaar zo’n idee een beetje creatief invullen.
Het doel is immers nog steeds een groepsportret.
Daar heeft Frans Hals goed over nagedacht.
Als je nu eens goed kijkt naar het schilderij hierboven, wat heeft Frans Hals dan allemaal geregeld om hiervan een groepsportret te maken?
En wat heeft hij gedaan om hiervan een dynamisch geheel te maken?
Kijk eens naar wat de schutters doen bijvoorbeeld.

Dit is nog maar een klein onderdeel van wat er te bespreken valt over dit schilderij.

Gezamenlijk kijken naar kunst en fotografie. Steeds meer zien.

Vind je het ook leuk om fotografie, kunst en fotowerk van je medecursusten te bespreken en steeds meer te zien?
En wil je zelf graag aan de gang blijven met fotografie?

Mentorgroep Fotografie, start 5 februari in Haarlem

In mijn Mentorgroep Fotografie werk je aan een groepsthema waarbij we creatieve processen groepsgewijs doornemen.
Er is ook veel ruimte voor jouw persoonlijke projecten. Marijke geeft elke bijeenkomst een korte les met inspirerende fotografische kennis.
Er zijn nog een paar plekjes.
Meer informatie en ervaringen van deelnemers zie https://marijkediel.nl/mentorgroep-fotografie/

Start Basiscursus Fotografie op 2 maart in Amsterdam

Marijke Diel Fotografie Basiscursus Fotografie

Het is altijd zo leuk als je meer weet van je fototoestel! Raak je camera-angst kwijt. Eindelijk kun je foto’s maken die je allang had willen maken…….
Meer informatie over de Basiscursus Fotografie: https://www.volksuniversiteitamsterdam.nl/persoonlijke-ontwikkeling/fotografie-en-media/basiscursus-fotografie-met-praktijk-0

Start Storytelling Fotografie (Verdiepingscursus) 6 april in Amsterdam

Storytelling Marijke Diel Fotografie

In deze cursus staat het vertellen van beeldverhalen centraal. We verdiepen ons in het werk van goede fotografen. Je leert ook te werken in zwart-wit fotografie.
Een mooi vervolg op de basiscursus. Meer informatie zie https://www.volksuniversiteitamsterdam.nl/persoonlijke-ontwikkeling/fotografie-en-media/verdiepingscursus-fotografie-met-praktijk

Hier een enthousiaste reactie:

Han: Ik vond alle elementen in deze cursus erg leuk. De storytelling en de combinatie zw-w / kleur en technische wetenswaardigheden. Het spontane van de straatfotografie. Goede instructie. Het is prettig dat Marijke direct is in haar feedback op een aardige manier. Zij kijkt met een professionele blik naar foto’s op een hoger level, waardoor ze dingen ziet die ik nog niet zag. Daardoor ziet ze ook snel de samenhang in ons werk en waarin zij ons richting kan geven.

Mentorgroep Fotografie, start Basiscursus Fotografie, Herr Bachmann und seine Klasse

Beste allemaal,
Onderwerpen:

Start cursussen:

-Mentorgroep Fotografie, de FotoVisie Groep, start 7 februari
–  Basiscursus Fotografie met Praktijk, Start 9 februari (Haarlem)

Een maakproces:
– Herr Bachmann und seine Klasse

Wil je jezelf ontwikkelen en nieuwe inspiratie en kennis opdoen in de fotografie?

Mentorgroep Fotografie (FotoVisieGroep)

Bij de FotoVisieGroep kun je je het hele jaar door laten ondersteunen bij jouw eigen project of thema.
Elke les levert de docent inspiratie aan door allerlei fotografische aspecten (van techniek tot en met manieren van kijken) te behandelen.

Aan elke bijeenkomst is behalve de voor de deelnemers speciaal gemaakte les,  ook een opdracht verbonden.
Deze opdracht kun je integreren in het project waarmee je bezig bent, of je kunt’ m ‘los’ doen.
Op de FotoVisieGroep bespreken we het fotowerk van de deelnemers.
Bij deze besprekingen staat jouw persoonlijke benadering, plezier en enthousiasme centraal.

Het doel hiervan is dat jij jouw fotografisch ‘handschrift’, jouw visie, ontwikkelt.
Onder ‘fotografisch handschrift’ verstaan we jouw eigen stijl en datgene wat jij wil communiceren.

Op 7 februari start de  Mentorgroep Fotografie met een nieuwe ronde, met bestaande en nieuwe cursisten.
De groep draait het hele jaar (9 bijeenkomsten) en we komen ongeveer 1 x in de vijf weken bijeen (digitaal, indien mogelijk fysiek, hybride altijd mogelijk). Ben je nieuwsgierig en zou je willen deelnemen?
Voor meer informatie en fotowerk Foto Visie Groep,  Zie https://marijkediel.nl/home/lespraktijk/mentor-fotografie-enthousiasme-en-vakkennis-delen-in-een-leuke-groep/

Wil je even overleggen? Bel of mail gerust!

Basiscursus Fotografie start 9 februari 2022

Meer invloed uitoefenen op jouw fotografie? Haal je camera van “auto” af. Verander binnen korte tijd jouw fotografie en breng alles meteen in de praktijk!
Op woensdag 9 februari  start er weer een Basiscursus Fotografie. De inhoud kun je nog even hier lezen:
https://www.fotocursushaarlem.com/cursussen-fotografie-basis/fotocursus-basis-met-praktijk/

Een maakproces:
Herr Bachmann und seine Klasse

Eind november heb ik de film “Herr Bachmann und seine Klasse” gezien. Je kunt de film online zien, waarschijnlijk in meerdere bioscopen maar in ieder geval in het EYE, zie https://picl.nl/films/herr-bachmann-und-seine-klasse/?theater-selectie=eye

In deze film laat een leraar zien hoe hij met zijn klas omgaat. Zijn klas bestaat uit leerlingen van verscheidene komaf.
Deze leerlingen hebben vaak een achterstand bij de start van hun school carriere.
Dieter Bachmann is er in eerste instantie op uit zijn relatie met de leerlingen te verstevigen. Door hen te horen en te zien. Maar ook door alles met hen en de klas te bespreken.
Hij laat hen zien hoe je kunt leven met elkaar.
Dit blijkt zeer motiverend voor de leerlingen. Het is misschien zelfs een voorwaarde om te kunnen leren.

Ik was onder de indruk van de film. De film duurt lang maar ik vond het bepaald geen straf in deze leefomgeving te verblijven!

Ik was nieuwsgierig hoe deze film is gemaakt. In de VPRO-gids vond ik een interview met Maria Speth, de regisseur.
Het viel me op dat zij, voordat ze ging filmen, nog geen strak plan had over hoe de film eruit moest komen te zien. Ze heeft 30 dagen in de klas gefilmd, bij elkaar 200 uren film.
Hierna begon ze aan de montage. Dit proces heeft 3 jaren geduurd.

Het is een megaklus om alle fragmenten te bekijken en te bepalen waar je de nadruk op wil leggen, wat je precies wil laten zien. Maria Speth heeft dit pas bij de montage bepaald.

Vaak is het in film en fotografie gangbaar dat je duidelijk van tevoren weet wat je doel is voordat je aan het filmen of fotograferen gaat.
Een duidelijke doelbepaling aan de ‘voorkant’ scheelt enorm veel werk aan de ‘achterkant’.
En toch verlopen creatieve processen niet altijd op deze manier. En staat het ook niet vast dat je werk dan pas goed wordt. Creativiteit is mijn inziens ook je ogen tussendoor openhouden en zaken durven bijstellen. Of misschien maar gewoon in het diepe springen! Het volgen van je hart en enthousiasme is een belangrijke factor bij het maken van mooi werk.

Wil je meer lezen over het proces van Maria Speth bij de film “Herr Bachmann und seine Klasse”?
Meer info, zie https://marijkediel.nl/herr-bachmann-und-seine-klasse/

 

 

Een bloeiend 2022 toegewenst, het proces van een film, lichtomstandigheden (2)

Beste allemaal,
Allereerst een bloeiend en creatief 2022 toegewenst!
En hopelijk snel geen corona meer!

Onderwerpen:
. Herr Bachmann und seine Klasse
. “Moeilijke lichtomstandigheden” deel 2

. Start cursussen (voor de links doorscrollen):
– Vervolgcursus Fotografie op zaterdag 15 januari
– Basiscursus Fotografie op zaterdag 12 maart
– Filmen met de Smartphone vrijdag 18 maart

Herr Bachmann und seine Klasse

Eind november heb ik de film “Herr Bachmann und seine Klasse” gezien. Je kunt de film online zien, waarschijnlijk in meerdere bioscopen maar in ieder geval in het EYE, zie https://picl.nl/films/herr-bachmann-und-seine-klasse/?theater-selectie=eye

In deze film laat een leraar zien hoe hij met zijn klas omgaat. Zijn klas bestaat uit leerlingen van verscheidene komaf. Deze leerlingen hebben vaak een achterstand bij de start van hun school carriere.
Dieter Bachmann is er in eerste instantie op uit zijn relatie met de leerlingen te verstevigen. Door hen te horen en te zien. Maar ook door alles met hen en de klas te bespreken. Hij laat hen zien hoe je kunt leven met elkaar.
Dit blijkt zeer motiverend voor de leerlingen. Het is misschien zelfs een voorwaarde om te kunnen leren.

Ik was onder de indruk van de film. De film duurt lang maar ik vond het bepaald geen straf in deze leefomgeving te verblijven!

Ik was nieuwsgierig hoe deze film is gemaakt. In de VPRO-gids vond ik een interview met Maria Speth, de regisseur. Het viel me op dat zij, voordat ze ging filmen, nog geen strak plan had over hoe de film eruit moest komen te zien. Ze heeft 30 dagen in de klas gefilmd, bij elkaar 200 uren film. Hierna begon ze aan de montage. Dit proces heeft 3 jaren geduurd.

Het is een megaklus om alle fragmenten te bekijken en te bepalen waar je de nadruk op wil leggen, wat je precies wil laten zien. Maria Speth heeft dit pas bij de montage bepaald.

Vaak is het in film en fotografie gangbaar dat je duidelijk van tevoren weet wat je doel is voordat je aan het filmen of fotograferen gaat. Een duidelijke doelbepaling aan de ‘voorkant’ scheelt enorm veel werk aan de ‘achterkant’.
En toch verlopen creatieve processen niet altijd op deze manier. En staat het ook niet vast dat je werk dan pas goed wordt. Creativiteit is mijn inziens ook je ogen tussendoor openhouden en zaken durven bijstellen. Of misschien maar gewoon in het diepe springen! Het volgen van je hart en enthousiasme is een belangrijke factor bij het maken van mooi werk.

Wil je meer lezen over het proces van Maria Speth bij de film “Herr Bachmann und seine Klasse”?
Meer info, zie https://marijkediel.nl/herr-bachmann-und-seine-klasse/

Moeilijke lichtomstandigheden, wat bedoelen we hiermee? Deel 2.
In de Vervolgcursus Fotografie (start 15 januari) leer je in moeilijke lichtomstandigheden te werken. Wat bedoelen we hiermee?
Dit betekent vaak weinig licht of heel contrastrijk licht. We noemen dit ook wel “available light”. Het licht wat aanwezig is. Bijvoorbeeld aan het eind van de dag of ’s nachts. Of we bedoelen tegenlicht.

Waarom zou je bij “available light” fotograferen?
Bij fotografie bij mensen thuis of op straat waarbij je een situatie wil fotograferen zoals die is kom je regelmatig ‘moeilijkere’ lichtomstandigheden tegen. Je wilt zo spontaan mogelijk fotograferen, graag zonder flits en teveel poespas. Een mooie foto en graag goed belicht. Hoe doe je dat dan?

Deze vragen komen aan bod in de Vervolgcursus Fotografie.

Hieronder een paar voorbeelden:

 

 

 

 

 

 

De Vervolgcursus Fotografie start op zaterdag 15 januari
Meld je snel aan, vol is vol! https://www.volksuniversiteitamsterdam.nl/persoonlijke-ontwikkeling/fotografie-en-media/online-vervolgcursus-fotografie-met-praktijk-op

Basiscursus Fotografie
Op zaterdag 12 maart start er weer een Basiscursus Fotografie. De inhoud kun je nog even hier lezen:
https://www.fotoworkshopamsterdam.nl/fotografie-cursussen-met-praktijk-voor-beginners/basiscursus-fotografie-met-praktijk-op-locatie/

Smartphone filmen
Op vrijdagochtend 18 maart start ie weer: de cursus filmen met de smartphone !
Filmen met de Smartphone (C) Marijke Diel

Leer meer over filmen (en ook over fotograferen) en wat je wel en niet (minstens zo belangrijk!) met je Smartphone camera doen.
We behandelen verscheidene onderwerpen uit de smartphone film- en fotografiewereld die ervoor zorgen dat jij in korte tijd een goed product kunt maken.
Aan de hand van oefeningen en opdrachten oefen je alles in de praktijk.
De cursus bestaat uit 5 lessen.
Aanmelden: https://www.fotoworkshopamsterdam.nl/filmen-met-je-smartphone/basis-smartphone-filmen/

 

 

 

Over onderstaande cursussen volgende keer meer:

Verdiepingscursus Fotografie (o.a. storytelling, zw/w fotografie)
Start 16 april, zie https://www.volksuniversiteitamsterdam.nl/persoonlijke-ontwikkeling/fotografie-en-media/verdiepingscursus-fotografie-met-praktijk-op-locatie

Smartphone fotografie
Start 18 mei, zie https://www.volksuniversiteitamsterdam.nl/persoonlijke-ontwikkeling/fotografie-en-media/cursus-smartphone-fotografie-met-praktijk

The Photograph, moeilijke lichtomstandigheden en start Vervolgcursus Fotografie en Smartphone fotografie

Onderwerpen:

. The Photograph – de foto’s van James van der Zee in Harlem, NY
. Wat betekent “moeilijke lichtomstandigheden” ?
. Start cursussen:
Vervolgcursus Fotografie op 13 november, info zie  https://www.volksuniversiteitamsterdam.nl/persoonlijke-vaardigheden/fotografie-en-media/online-vervolgcursus-fotografie-met-praktijk-op
Smartphone fotografie op 26 november, info zie https://www.volksuniversiteitamsterdam.nl/persoonlijke-vaardigheden/fotografie-en-media/online-cursus-smartphone-fotografie-met-praktijk

The Photograph

Heerlijk dat we weer naar de film kunnen! Ik ben naar The Photograph geweest omdat de Harlem Renaissance mij interesseert.
Dit is een belangrijke periode in de kunstgeschiedenis die o.a. nieuwe schrijvers voortbracht.
In deze film gaat Sherman de Jesus op zoek naar het verhaal achter de foto van zijn grootvader, Juan de Jesus, die omstreeks 1920 in Harlem, New York, woonde.
Belangrijk detail: Juan de Jesus was een zwarte man.

De foto van Sherman’s grootvader is gemaakt door fotograaf James van der Zee (1886-1983).
Ik heb me nooit zo gerealiseerd dat portretten méér zouden kunnen betekenen voor mensen dan een herinnering.
In de film “The Photograph” wordt duidelijk dat de nieuwe bewoners van Harlem expliciet wilden laten zien dat het hen goed ging.
Rond 1920 kon de zwarte bevolking eindelijk de verschrikkelijke omstandigheden in het Zuiden van Amerika ontvluchten.
Na afschaffing van de slavernij in 1865 was de zwarte bevolking vanaf 1880 overgeleverd aan de Jim Crow wetten, die hen tot paria’s maakte.
Vele lynchpartijen waren het gevolg.
Vanaf 1916 kwam de Great Migration op gang: er waren arbeiders nodig in Noord-Amerika.
De zwarte bevolking vond werk in de steden en kon het Zuiden ontvluchten.

Aangekomen in Harlem, New York,  waar men zich eindelijk veiliger voelde, konden de nieuwe bewoners zichzelf ontwikkelen. Door de film realiseer je je weer eens dat ruimte voor creativiteit begint met je veilig kunnen voelen. Op de foto gaan was een hele gebeurtenis. Men droeg zijn of haar beste kleding en straalde zelfrespect en trots uit. James van der Zee begreep goed het diepergaande belang hiervan en ondersteunde dit met zijn fotografische kennis en kunde.

Hieronder zie je een paar voorbeelden. Let op compositie, lichtgebruik, achtergrond en de houding van de mensen. Onder andere deze elementen laten de vakkennis van James van der Zee zien.

                James van der Zee

 

Moeilijke lichtomstandigheden, wat bedoelen we hiermee?

In de Vervolgcursus Fotografie (start 13 november) leer je in moeilijke lichtomstandigheden te werken. Wat bedoelen we hiermee?
Dit betekent vaak weinig licht of heel contrastrijk licht. Hiervoor heb je meer kennis van lichtmeting nodig.
Waarom is lichtmeting nou zo belangrijk? Een foto waarbij je het licht goed hebt gemeten, is technisch van goede kwaliteit.
Dit betekent dat alle kleurtonen tot hun recht komen. Dat zie in technisch opzicht aan de kleuren, de brillance en uitstraling van je foto.
Je kunt dit alleen bereiken door bij opname het licht goed te meten. Met Photoshop kun je een verkeerd gemeten foto nooit goed herstellen.

Waarom zou je met “moeilijk licht” werken? Omdat het fotografisch vaak veel interessanter en aantrekkelijker is!
Vlak licht maakt een foto vaak saai. Als een situatie spannend is gefotografeerd vergroot dit jouw zeggingskracht!

Hieronder een paar voorbeelden. De rechterfoto heeft een vlakke belichting.

     

De Vervolgcursus Fotografie start op zaterdag 13 november

Meld je snel aan, vol is vol! https://www.volksuniversiteitamsterdam.nl/persoonlijke-vaardigheden/fotografie-en-media/online-vervolgcursus-fotografie-met-praktijk-op

Smartphone fotografie


Leer meer over fotograferen en wat je wel en niet (minstens zo belangrijk!) met je Smartphone camera doen.
Je zult doelgerichter te werk gaan, mooiere foto’s maken en nabewerking effectiever toepassen.
Aan de hand van oefeningen en een opdracht oefen je alles meteen in de praktijk.

De cursus Smartphone fotografie start op vrijdagochtend 26 november en bestaat uit totaal 3 lessen.
Aanmelden kan hier: https://www.volksuniversiteitamsterdam.nl/persoonlijke-vaardigheden/fotografie-en-media/online-cursus-smartphone-fotografie-met-praktijk

 

Frida Kahlo, symboliek in kunst, World Press, start cursussen en FotoVisieGroep

Lesgeven in tijden van corona
Frida Kahlo, Symboliek in kunst en fotografie, World Press
Start cursussen (Basiscursus, Vervolgcursus, Smartphone fotografie)
FotoVisieGroep – Doorlopende Fotogroep 9 bijeenkomsten per jaar

Beste allemaal,
Hopelijk heeft iedereen afgelopen zomer genoeg kunnen ontspannen om werk of school weer te kunnen hervatten!
Hier een paar updates voor het nieuwe lesseizoen!

Lesgeven in tijden van corona

op locatie fotograferen

Het afgelopen jaar zijn de cursussen beïnvloed door corona: noodzakelijkerwijs moesten sommige lessen online worden gegeven.

Voordeel is dat iedereen gezamenlijk naar hetzelfde lesmateriaal en foto’s kijkt en dat details soms beter te zien zijn.  Interessante gesprekken en van elkaar leren blijft dus goed mogelijk.
Ook in mijn online lessen oefent iedereen de praktijk meteen en bespreken we de resultaten met elkaar.

In elke cursus geef ik bovendien praktijkles(sen) buiten. Samen kijk je naar de te fotograferen onderwerpen. Hierdoor ontstaan er weer ándere waardevolle gesprekken. Verder valt het mij op dat cursisten in de praktijkles andere vragen over hun camera’s stellen dan in de online les.

Afhankelijk van de coronaregels, zal ik mijn lessen aanpassen aan de mogelijkheden die zich op dat moment voordoen. Te denken valt bijvoorbeeld ook aan een combinatie fysieke les en online les.

 

Frida Kahlo en symboliek in kunst en fotografie

Frida KahloHeerlijk dat we weer naar de musea kunnen! Even een andere wereld induiken en je laten inspireren door goed werk. In het Cobra-museum in Amstelveen is nog de tentoonstelling van Frida Kahlo te zien, zie https://cobra-museum.nl/

Zelden zag ik een kunstenaar die zo direct en eerlijk haar gevoelens laat zien. Ik onderschrijf hierbij de tekst van haar man Diego Rivera:
“Ze is de eerste vrouw in de kunstgeschiedenis die met absolute en nietsontziende oprechtheid, en je zou kunnen zeggen met gelaten wreedheid, al die algemene en bijzondere thema’s behandelt die alleen vrouwen betreffen”.

Wat mij betreft is de pijn die zij laat zien niet altijd speciaal aan vrouwen voorbehouden, maar dit even terzijde.
Frida schilderde met een bijzonder zorgvuldige techniek, soms bijna fotografisch, met gebruikmaking van prachtige kleuren.

Frida leefde altijd met grote pijn, veroorzaakt door een verschrikkelijk busongeluk op haar 18e. Ze moest ook nog eens vele operaties ondergaan in haar leven en was vaak maandenlang aan bed gekluisterd. Door dit busongeluk kon ze tot haar grote verdriet ook geen kinderen krijgen.

Frida Kahlo Symboliek

 

Onder andere in bijgaand beeld laat zij zien wat haar overkwam. Wat een doeltreffende symboliek om op deze manier haar pijn te verbeelden. Haar lichaam als dat van een ree, hulpeloos overgeleverd aan pijlen en wonden. Je voelt dat er geen ontsnappen aan is.

Die symboliek waar Frida gebruik van maakt, hoe werkt dat eigenlijk in de fotografie?
Dit is nu gebruik maken van “beeldtaal”. Iets waar kunst en fotografie altijd over gaat. Leuk om je daarvan bewust te worden!

 

 

 

Mads Nissen World Press Photo

 

In de winnende foto van Mads Nissen voor de World Press 2021 bijvoorbeeld, wat voor symboliek is daarin te vinden? Graag hoor ik jullie ideeen daarover! In mijn lessen komen dit soort dingen altijd aan de orde.

Willen jullie nog World Press foto’s zien (over Afrika), dan kun je dat doen in het Tropen Museum tot 8 januari, zie https://www.worldpressphoto.org/calendar/2021/through-the-lens-of-photographers-from-the-african-photojournalism-database

 

 

 

 

 

 

 

Hierbij breng ik nog even onder jullie aandacht welke cursussen binnenkort starten:

Basiscursus Fotografie met Praktijk in Amsterdam, start 18 september
Vervolgcursus Fotografie in Amsterdam, start 13 november
Smartphone Fotografie, start vrijdagochtend 26 november

FotoVisieGroep – Doorlopende Fotogroep 9 bijeenkomsten per jaar

FotoVisieGroep
Voor degenen die bezig willen blijven met hun fotografie, kennis willen opdoen en hun foto’s willen bespreken, is er de FotoVisie Groep. De bespreking en de kennis die gedeeld wordt heeft tot doel jouw persoonlijke visie in de fotografie te ontwikkelen en te versterken.

Wil je meedoen met de FotoVisie Groep?
Mail naar marijke.diel@gmail.com of bel 06-10 16 83 72

 

 

 

 

 

 

Bertien van Manen, start fotocursussen en Wolkenfotografie

Bertien van Manen
Op de valreep, tot en met 20 september 2020,  kunt u het Stedelijk Museum in Amsterdam nog de fototentoonstelling van Bertien van Manen.
Bertien van Manen heeft veel betekend in de Nederlandse fotografiewereld. Mij spreken haar boeken over Rusland en China het meest aan.

Typerend aan haar fotografie in bijvoorbeeld Rusland en China is dat Bertien van Manen met een kleine camera werkt.
Dit werkt als het ware een soort ‘snapshot’ fotografie in de hand. Net alsof de foto’s terloops en ongeposeerd zijn gemaakt. Ongepolijst.

 

 

 

 

 

 

 

Mocht u misschien denken dat dit soort fotografie makkelijk is te maken……..dan vergist u zich.

Bertien van Manen weet echt wel welke foto’s ze uit moet kiezen om tot een boeiend verhaal te komen!
In het verleden heb ik over het ‘snapshot’ fenomeen met collega’s veel discussies gevoerd.
Snapshot fotografie moet eruit zien alsof het terloops is gemaakt. Het liefst zonder esthetisch doel.
Maar een geoefend fotograaf is mijns inziens niet in staat op onesthetische gronden foto’s te selecteren.
Of deze fotograaf nu expres kiest voor esthetiek of juist niet, het zijn zeer bewuste keuzes.

Welnu, dit verhaal over snapshotfotografie is een beetje een uitstapje in het kijken naar het werk van Bertien van Manen.

Als je erheen gaat, kijk dan vooral naar hoe dicht zij de mensen is genaderd en deel uitmaakt van hun leven op dat moment. Dat is heel bijzonder!
Hier de link naar het Stedelijk, https://www.stedelijk.nl/nl/nieuws/beyond-image-bertien-van-manen-friends

Start Basiscursus op woensdagen 16 september en 30 september in Haarlem + praktijkdag op zondagochtend
Mijn basiscursussen in Haarlem starten op bovengenoemde data.
In deze korte en compacte fotocursus met praktijk (op 1,5 meter) leer je hoe je je beeld kan beïnvloeden met je diafragma en sluitertijd.
Weet je eenmaal hoe dit moet, dan heb jij je fotografie veel beter in de hand! Meer info, zie Basiscursus

Wolken fotowedstrijd in het Teylers en de Verdiepingscursus Fotografie
Het Teylersmuseum houdt een fotowedstrijd over wolken fotograferen, gebaseerd op de schilderijen van John Constable.
Als cursisten dit wensen kan ik hieraan in de Verdiepingscursus Fotografie extra aandacht besteden.
Wie weet, maak jij wel een fantastische wolken foto en kun je meedoen aan de wedstrijd!
Hier een voorbeeld van de wolken van John Constable:

 

 

 

 

 


Start Verdiepingscursus Fotografie in Haarlem op woensdag 4 november (+ twee praktijkdagen op zondagochtenden).
Deze cursus is ontwikkeld voor iedereen die zich meer wil verdiepen in fotografie en communicatie via beeld.
Door middel van het kijken naar goede fotografie, voorbeelden en opdrachten kom u erachter hoe u een verhaal zou kunnen vertellen.
Technische kennis rondom story-telling en zwart-wit fotografie geven uw verhaal nog meer body.
Meer info over de Verdiepingscursus Fotografie, zie Verdiepingscursus

De Lorentz Formule
Wilt u iets leuks beleven in Haarlem, ga dan naar de theatrale vertolking over Lorentz en zijn manier van denken in het Teylers museum.
Leuk om naar te kijken en mee te denken, ook al heb je de eerste voorstelling, voor coronatijd,  al gezien. Echt de moeite waard!
Meer info Zie https://www.teylersmuseum.nl/nl/bezoek-het-museum/wat-is-er-te-zien-en-te-doen/de-lorentz-formule

 

 

 

 

Nieuw! Smartphone fotocursus

Beste allen,

Ik heb een nieuwe cursus ontwikkeld, namelijk Smartphone fotografie. Betere foto’s maken met de camera die je altijd bij je hebt! Je leert over fotografie maar ook over handige apps en wat je hiermee kunt doen. Start: vrijdag 4 oktober van 10:15-12:15, 3 lessen, zie https://www.fotocursushaarlem.com/smartphone-fotografie-basis-met-praktijk-in-haarlem/

Mocht je geinteresseerd zijn in een Smartphone foto workshop, voor bedrijven of andere groepen, dan is die ook beschikbaar.

Natuurlijk geef ik ook nog steeds de basiscursus met de ‘gewone’ camera, nog steeds nodig voor de kwaliteitsfotografie. Start 25 september van 19:15-21:15 uur, 3 lessen, zie https://www.fotocursushaarlem.com/fotocursus-basis-met-praktijk/
Graag tot ziens!

Gestolen Bliksemschichten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Momenteel is er bij het Teylers museum een tentoonstelling die gaat over electriciteit. Het Teylers kondigt dit aan met de foto hierboven.
Het deed me onmiddellijk denken aan het werk van Hiroshi Sugimoto, een Japanse fotograaf die dit voorjaar te zien was in het Foam in Amsterdam.

Hoe geheimzinnig is dit en hoe is het mogelijk om een bliksemschicht vast te leggen?
Een bliksemflits is er maar heel even en bijna direct weer verdwenen. En toch kan het ergens blijven en wel op een foto!
Hier zijn een twee foto’s van Hiroshi Sugimoto:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe doe je dat nu, een bliksemflits vastleggen?
Je kunt ’s nachts bij bliksem een lange sluitertijd op je camera instellen, op een goede plek staan en dan komt die bliksem vanzelf op je foto!

Je zou misschien denken dat Hiroshi dit ook heeft gedaan. Maar je ziet aan zijn foto’s dat het hier toch wel gaat om heel bijzondere vormen van ‘bliksem’ flitsen. Hiroshi heeft de natuur een handje geholpen met zo’n soort ‘electriseer machine’ die in het Teylers museum staat. te zien op deze foto:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit apparaat maakt electrische ontladingen. Het is nog een hele kunst om zo’n ontlading op te wekken. Er werd veel geëxperimenteerd, want je kunt niet voorspellen hoe de ontlading eruitziet. Hiroshi heeft regelmatig onder stroom gestaan.

De kracht van Hiroshi’s bliksems op zijn foto’s

 De foto’s van Hiroshi zijn goed doordacht. In de uitvoering van zijn werk heeft hij bewuste keuzes gemaakt. Met de keuze van de foto’s die hij wil laten zien, het afdrukken zelf, de grootte van het werk, en de rangschikking hiervan, laat zijn eigen stijl (manier) zien.

Hoe komt Hiroshi Sugimoto nu op het idee om zoiets te gaan doen, wat voor gedachten zitten hierachter?

Bij het bestuderen van zijn werk blijkt dat hij gefascineerd is door ‘vroegere’ uitvinders zoals Michael Faraday en Fox Talbot, een van de uitvinders van fotografie. Toen Hiroshi in Engeland de woning van Fox Talbot bezocht bleek dat die met  Michael Faraday een gezamenlijk onderzoek had gedaan naar statische electriciteit. Hiroshi wilde met zijn eigen ogen zien wat deze pioniers hadden ontdekt. Hij wilde dit in beeld brengen op zijn eigen manier.

Hierdoor brengt Hiroshi Sugimoto het verleden naar het heden en legt hij ook andere verbindingen: in technisch opzicht, in creatief opzicht, maar ook in zeggingskracht: in hoeverre kan de mens de natuur bedwingen? Zijn de ‘bliksem’ flitsen gemaakt door een machine nu ‘natuurlijk’ of eigenlijk helemaal niet?

De aanpak van Hiroshi Sugimoto is één manier om te komen tot een indrukwekkend fotoproject. Vaak zie je dat er een interessant project ontstaat doordat de kunstenaar bereid is diep in zijn fascinatie te duiken.

Heb jij ook een fascinatie en zou je die willen onderzoeken? Laat het weten! Het kan jouw fotografie verdiepen en uitbreiden.  Reageer hieronder en ik denk met je mee. Binnen de vervolgcursus fotografie die start op 21 maart (meer info: http://www.fotocursushaarlem.com/fotocursussen-met-praktijk/vervolgcursus-fotografie-met-praktijk-1/) is er ruimte om jouw thema daadwerkelijk aan te pakken.

Met vriendelijke groet,

Marijke Diel

Foto-expositie 4 en 5 november 2017 Kunstlijn Haarlem

Marijke Diel, Marja van Hout, Luzia Engesser en Nathalie Sook
heten u hartelijk welkom op de expositie
´Parels´
bij HOMESTORE, Zijlstraat 26 Haarlem van 12:00 – 18:00 uur

Meer kunstenaars zien dit weekend?
http://www.kunstlijnhaarlem.nl/kunstlijn/

De fotocursussen en workshops voor 2018 zijn weer ingepland!
Kijk op
www.fotocursushaarlem.com
www.fotoworkshopamsterdam.nl
Portfolio: www.marijkediel.nl

Voor degenen die dit weekend zijn verhinderd blijft de expositie een week langer te zien, namelijk tot en met 12 november.